Auto blog
Image default
Auto’s en Motoren

Turbo Tuning en Car Tune

Als uw auto niet in de fabriek is afgestemd, dan wilt u hoogstwaarschijnlijk niets in beslag nemen. Simpel gezegd, tuning is slechts een mechanische procedure uitgevoerd op een afgestemde auto. In principe maakt autotuning gebruik van een diagnostische computer om de fabrieksinstellingen te wijzigen om de prestaties en efficiëntie van uw auto te verbeteren. Een software voor de tuning van de auto, is aan de andere kant de software waarmee u de verschillende instellingen op uw auto handmatig kunt aanpassen. Dit artikel bespreekt beide soorten tuners: de handleiding en de automatische.

 

In het eerste deel van dit artikel beschouwden we alleen handleidingen. In dit deel 2 bespreken we automatisch autotuning, ook bekend als chiptuning. Om deze bewerking uit te voeren, moet u de fabriek ecu-chip verwijderen. De chip bevindt zich tussen de carburateur en de gastank van de motoren en is verwijderbaar met een schroevendraaier.

 

U moet de voorste eindmotorsteunen en de ringen van de brandstoftank verwijderen. Ook zijn er hoge stromingsradiatortanks en brandstoflijnen die moeten worden verwijderd.

Zodra u klaar bent met deze processen, moet u een goed raden maken over hoeveel chips u moet vervangen.

 

Het belangrijkste doel van afstemming is om het ontstekingstiming aan te passen. In feite wordt de ontstekingstiming vaak gebruikt om de hoeveelheid brandstof te bepalen die voor elke rijcyclus moet worden gebruikt. Dus, om je motor af te stemmen, moet je het doen met de hulp van een professionele monteur. Hij of zij zal u vertellen hoeveel REPS uw motor per minuut zou moeten hebben op basis van uw motorontwerp. Uw monteur kan u ook vertellen wat voor soort brandstof u zou moeten gebruiken door uw uitlaatsysteem te observeren.

 

Er zijn twee manieren om ontstekingstiming opnieuw in te stellen. De eerste is dat door de timing van uw motor fysiek te veranderen, en de tweede is om een elektronische methode te gebruiken.

De methode Mechanische wijziging gebruikt hendels en de elektronische methode maakt gebruik van chips.

 

Beide methoden zijn effectief, maar sommige mensen doen het liefst om het te doen met behulp van aftermarket-apparaat, zoals ontstekingstiming resetten en turbo tuning kits. Deze apparaten komen in de markt in verschillende vormen en maten. U kunt ze kopen of deze worden gewijzigd bij uw lokale auto-modificatiewinkel. Het voordeel van het krijgen van een turbo- of aftermarket-item is dat u niet hoeft te betalen voor professionele services om het werk te doen.

 

Om het ontsteking af te stemmen, is het wijzigen van de ontstekingstiming. Het gaat meestal om de vervanging of reparatie van een distributieriem, de vervanging van een bougie, afstemming van de timingpoelie, en aanpassing van de inactieve snelheid. Nadat u dit hebt gedaan, moet u er zeker van zijn dat uw auto voldoende stroom produceert, zodat u uw auto gemakkelijk kunt versnellen. Dit is waarom je deze baan heel voorzichtig moet doen en ervoor zorgen dat je het de juiste manier doet.

 

Nadat u de taak met succes hebt gedaan, moet u een dramatische verbetering in de kracht van uw motor kunnen zien. Geen enkele software laat u zien welk procent van het vermogen wordt bijgedragen door elke factor. Met een beetje oefening kunt u de variabelen aanpassen om te zien welke van hen de beste resultaten produceren. Op deze manier kunt u in de toekomst meer afstemmen en uw motor nog beter laten presteren. Geen enkele software laat je ook weten welk procent van het potentieel van de motoren nog steeds beschikbaar is om te verbeteren.

Klik hier voor meer informatie https://www.chipperformance.nl/