Auto blog
Image default
Bedrijven

De geschiedenis van de autoband

Autorijden is tegenwoordig bijna een vanzelfsprekendheid. Sommige huishoudens hebben zelfs meerdere mooie exemplaren op hun oprit staan. Dat er tegenwoordig zo snel kan worden gereden, ligt mede aan de ontwikkeling van de autoband.

Wiel uitvinden

De voorloper van de autoband bestaat al eeuwenlang: het houten wiel. Stapje voor stapje evolueerde deze. Hout was gevoelig voor slijtage dus kwam men met het idee om er een laag van staal over heen te leggen. Dit idee, wat ontstond in de elfde eeuw bleef lang in het straatbeeld, tot ongeveer 1800.

Rubberen band

Vanaf de zeventiende eeuw ging men ook met rubber werken. Zo ontstond de  voorloper van de banden die je nu ook in je auto garage Eindhoven ziet. Rond 1600 werd latex ontdekt, een natuurlijke rubber. Door het geschikt te maken als rubber wordt het latex gevulkaniseerd. In dit proces voegt men zwavel toe aan gesmolten latex en wordt het een glad, buigzaam en elastisch materiaal, dat je op heel veel manieren kunt gebruiken. In eerste instantie is de originele kleur niet zwart, maar wit. De zwarte kleur komt van koolstof. Het toevoegen van deze koolstof had nog meer voordelen: de banden werden slijtvaster en werden beter bestand tegen de hitte. In de jaren 20 van de vorige eeuw werden de banden dikker en ontstond het zogenoemde pneumatische model met een binnen en een buitenband.

Banden laten checken in auto garage Eindhoven

Als een houten wiel versleten was, merkte je dat natuurlijk meteen. Je kon geen meer vooruit. Natuurlijk kom je ook niet ver als je een lekke band hebt. Je moet dan naar auto garage Eindhoven toe. Voordat het echter zover komt, moeten je autobanden sowieso aan een aantal eisen voldoen. Banden zorgen voor het contact met de weg en zijn daarmee van grote invloed op de veiligheid. Zo is er wettelijk vastgelegd dat autobanden een minimale profieldiepte moeten hebben van 1,6 millimeter. Over het algemeen wordt aanbevolen om banden met minder dan 2 millimeter profiel te vervangen. Gelukkig hoef je er niet altijd zelf met je meetlatje langs, want deze wordt vaak gecontroleerd tijdens de keuring en als je langsgaat bij de auto garage Eindhoven voor een kleine of grote beurt.

http://www.vakgaragemuzenberg.nl/

Gerelateerde artikelen

De voor- en nadelen van dakdragers peugeot 2008

Welk type motor past het best bij jou?

Soms hoef je geen auto te kopen